1.2.2.1/16/A/008
Latvijas poligrāfijas un iepakojuma nozares produktivitātes un inovāciju veicināšanas pasākumi.
Poligrāfiķi un izdevēji apspriež iespiedindustrijas izglītības jautājumus
16. maijā notika Drukas un mediju tehnoloģiju ekspertu padomes un Latvijas Grāmatizdevēju asociācijas valdes tikšanās, kurā tika apspriesti nozares profesionālās un tālākizglītības jautājumi. Sevišķa uzmanība tika pievērsta profesionālu redaktoru un korektoru nepietiekamībai, kuras rezultātā pēdējos gados vērojama valodas kultūras pazemināšanās reklāmā, drukātajos medijos un valsts un pašvaldību sagatavotajos dokumentos. Tika nolemts par to informēt Izglītības un zinātnes ministriju un Saeimas izglītības, kultūras un zinātnes komisiju un lūgt to iesaistīšanos šīs nopietnās problēmas risināšanā.
Tika runāts arī par to, ka, vienkāršojoties izdevumu elektronisko maketu sagatavošanas un tiražēšanas procesiem digitālās drukas tehnoloģijā, izdevējdarbībai aizvien biežāk pievēršas neprofesionāļi un veikalos un bibliotēkās nonāk zemas kvalitātes grāmatas. Poligrāfijas nozares pārstāvji aicināja izdevējus lielāku uzmanību pievērst grāmatu elektronisko maketu sagatavošanas kvalitātei, galvenokārt – teksta salikuma vispārpieņemto noteikumu ievērošanai, kas lasīšanu padara vieglu un patīkamu.
Sanāksmes dalībnieki vienojās, ka jāturpina kopīgs darbs lasīšanas popularizēšanā bērnu un jauniešu vidē un jāizglīto sabiedrība vides jautājumos, uzsverot, ka papīrs ir ilgtspējīgs un videi draudzīgs materiāls.
Gan izdevēji, gan poligrāfiķi apliecināja, ka aktīvi iesaistīsies Latvijas Nacionālās bibliotēkas rīkotajā pasākumu ciklā “Latviešu grāmatai 500”.
Biznesu Apvienības KONSULS specifika – pielāgotu programmu izstrādāšana, balstoties uz klientu interesēm
Intervijā piedalās:
Agris Grava
Biznesu apvienība KONSULS
Vadošais konsultants
Kas ir Biznesu Apvienība KONSULS?
Biznesu Apvienība KONSULS ir konsultantu kompānija, kurā strādā konsultanti, kas paši izstrādā noteiktus konsultāciju un apmācību produktus. Mēs strādājam tikai ar savām programmām, mēs neesam mārketinga kompānija, kas tiražē jau izveidotas programmas. Atšķiramies ar to, ka konsultanti ar savu pieredzi biznesā, praktiskajā psiholoģijā, balstoties uz klientu interesēm, izstrādā specifiskas programmas. Piemēram, es esmu ieviesis Latvijas apmācību biznesā tādu jēdzienu, kā “grūtie klienti”, kas izrietēja no konkrēta klienta pasūtījuma par to, kā strādā viņu cilvēki, kā apkalpo klientus, kā darboties grūtās situācijās, kurās ierastās prasmes un zināšanas nepalīdz.
Otra lieta, ar ko mēs atšķiramies, esam apmācību kompānija, kas, izzinot klienta intereses un vajadzības, ne tikai pielāgojam programmu attiecīgi profesionālajām vajadzībām, zināšanām, prasmēm un situācijām, bet arī atbilstoši konkrēto speciālistu vai vadītāju personības specifikai. Esam ieviesuši vēl tādu jēdzienu, kā “personības resurss”, tā izmantošana darbā ar klientiem, to apkalpošanā un sarunu vešanā. Pielāgošana kļūst specifiska un apmācību forma atšķiras no citām kompānijām, jo pilnveidojam gan profesionālo kompetenci, gan personības resursu kompetenci, jo nav vērts cilvēkam mācīt to, ko ir vajadzīgs zināt, ja viņa personība nespēj to realizēt, tādēļ vērtējam cilvēka attieksmi, vērtības, domāšanas veidu.
Ar ko Biznesu Apvienība KONSULS izceļas izglītības nozarē?
Strādājam nišā, kurā gan vadītājiem, gan speciālistiem ir interese iegūt specifiskas, sev atbilstošas, viņa personībai pakārtotas zināšanas un prasmes, kas ļauj veiksmīgi risināt noteiktas situācijas. Viens no konsultāciju produktiem, tā saucamā, personības supervīzija – tiek izvērtētas cilvēka profesionālās zināšanas, tajā ir noteikts, kuras zināšanas ir pietiekošas vai nepietiekošas, vai pat nevajadzīgas. Mūsdienās ir diezgan daudz nederīgu zināšanu, kuras nav pielietojamas noteiktās situācijās. Ir vajadzīgs apzināt katra cilvēka iezīmes, lai saprastu, kurā jomā viņš var būt veiksmīgāks, apzināt iekšējos resursus, kurus bieži pat neienāk prātā izmantot.
Kā darba devējam izvēlēties pareizās apmācības?
Mūsu skatījumā, ir apmācības, kuras ir nepieciešamas, lai darbs būtu efektīvāks. Ir tradicionāla pieeja, kad kompānijas personāla daļa izsūta aptauju darbiniekiem, tad izvērtējam plusus un mīnusus, izveidojam izaugsmes plānu, un viņi var redzēt, kādas tēmas ir nepieciešamas. Cilvēki bieži izvēlas tēmas, kuras viņi atpazīst pēc nosaukuma, jo mēdz būt nezināmas, specifiskas tēmas, kuras nezina, kā izmantot, tādēļ mēs aicinātu vadītājus pieaicināt konsultantus, kuri palīdz izvērtēt, kas notiek, kas trūkst, ko kompānija vēlas, lai sasniegtu mērķus. Iepazīstoties ar konkrēto personālu, var izveidot diezgan specifisku programmu, kurā būtu gan profesionālās tēmas, gan psiholoģiskās izaugsmes aspekti. Katra programma pēc nosaukuma var būt līdzīga, taču pēc to satura tās ir ļoti unikālas katrai konkrētai kompānijai.
Mēs piedāvājam realizēt nevis vienreizējus seminārus vai konkrētu tēmu, bet noteiktu izaugsmes programmu. Balstoties uz mūsu pieredzi, esam iedalījuši trīs līmeņus: ir profesionālās pamata zināšanas, kas ir nepieciešamas, ir darbs ar grūtām situācijām un klientiem, kā arī ir darbs ar personības ierobežojumiem, kas neļauj profesionāli pilnveidoties.
Kā darba devējam pareizi motivēt darbiniekus mācībām?
Uzskatu, ka darbiniekam ir jābūt motivētam mācīties. Ja viņš jāmotivē mācīties, tad rodas jautājums, cik viņš ir ieinteresēts pilnveidoties. Darba devējs nereti, piedāvājot apmācības, demotivē darbiniekus caur to, ka darbinieks neredz mērķi un jēgu apmācībām, piemēram, sakot, ka visi mācīsies – visiem jāiet, vai ja ir kāda aktuāla tēma, kas jāapgūst visiem. Tas cilvēku demotivē, jo viņam nav skaidra atskaites sistēma. Ir vērts darbiniekam definēt, kāda jēga ir izvēlētajai apmācību tēmai, ko tā viņam dos, kā tas uzlabos, atvieglos vai padarīs efektīvāku viņa darbu. Šī izpratne cilvēku motivē.
Kādas uz doto brīdi ir populārākās apmācības?
Viena no populārākajām ir tā, kas saistās ar komunikāciju un saskarsmi, skaidra un apzināta attiecību veidošana un uzturēšana gan ar kolēģiem, gan ar darbiniekiem, gan ar klientiem. Šī tēma iekļaujama darījumu sarunās, vadības procesos.
Otra tēma ir specifiska, ātra situācijas vai cilvēka resursu izzināšana, tā ir unikāla programma ar nosaukumu “Inovatīvās psiholoģijas metožu pielietošana biznesā”. Tā ir paredzēta konkrētiem cilvēkiem. Ir apmācību programma “Psiholoģiskā spiegošana” – specifiska tēma un gara apmācība.
Kādas apmācības drīzumā ienāks Latvijā, kurām uzņēmējiem būtu jāpievērš uzmanība?
Grūti pateikt, kas ir modē, kas ienāks, bet, piemēram, deviņdesmito gadu sākumā aktuāls bija komandas darbs, klientu apkalpošana un konsultēšana, pārdošanas prasmes. Šobrīd vadītājiem vajadzētu vairāk domāt par tendencēm, kas var būt biznesā, kādas zināšanas un prasmes ir nepieciešamas. Vienu tendenci zinu – daudzi, kas ir aizbraukuši strādāt prom no Latvijas, atgriežas. Tur darba un biznesa vide atšķiras un cilvēki atgriežas ļoti mērķtiecīgi, noteikti, profesionāli, ar augstām prasībām. Sekojoši, mūsu vadītājiem ir profesionāli jāpilnveido savas vadīšanas prasmes, lai nerastos situācijas, kad darbinieks ir prasīgāks nekā vadītājs spēj nodrošināt.
Kā jūs redzat industrijas attīstību nākamajos 5-10 gados?
Pēdējā laikā esmu sācis domāt par to, kāda ietekme būs mākslīgajam intelektam. Varētu būt tendence, ka lielu daļu tēmas neradīs speciālisti, bet gan mākslīgais intelekts. Rezultātā akadēmiskie vai praktiskie pasniedzēji paņems jau gatavas, izveidotas tēmas, kuru pamatā nebūs pieredzes. Ceru, ka tā tomēr nebūs, jo gan tēma, gan programma ir specifiska, pamatojoties uz tā konkrētā cilvēka pieredzi, kas radījis apmācības. Ir tendence, ka cilvēki neprot mācīties, tādēļ mākslīgā intelekta pielietošana varētu būt kvalitatīva informēšana, taču nebūs procesa, kad informācija kļūst par zināšanām, kas, starp citu, ir viena no aktuālām tēmām – kā mācīties, lai iegūtu zināšanas.
Atsauksmes par izietajām mācībām uzņēmumā SIA Polipaks.
“Šīs dienas apmācības man šķiet ļoti interesantas un lietderīgas. Tā kā strādāju pārdošanas nodaļā, ikdienā sanāk tikties un komunicēt ar daudz un dažādiem cilvēkiem, potenciālajiem un esošajiem klientiem, tai skaitā, arī ar kolēģiem. Apmācību laikā tika sniegtas zināšanas par to, kā labāk komunicēt un sadarboties. Man šķita interesanta tēma par psiholoģiskajām pozīcijām, kādas piemīt katram cilvēkam; saprotot šo informāciju, rodas iespēja labāk saprast sarunu biedru un virzīt sarunu sev vēlamajā gultnē. Varbūt kopējās koncepcijas jau bija iepriekš dzirdētas, bet šeit tika izskaidrots viss detalizētāk un pamatotāk, kā arī sniegtas taktikas un prasmes, kā rīkoties. Atmosfēra šajā seminārā šķita ļoti patīkama.”
• • •
“Ar šo pasniedzēju sadarbojos jau otro reizi. Man personīgi ikdienā gan darbā, gan personīgā dzīvē ļoti palīdz tēmas, ko izrunājām, un treniņi, ko veicām. Mēs apgūstam to, ka katram cilvēkam jebkurā situācijā ir ļoti svarīgi saņemt atbalstu, ja vēlamies kaut ko sasniegt darba komunikācijā ar kolēģiem vai klientiem, ir nepieciešams nevis iet taisnā virzienā uz savu mērķi, bet izveidot konstruktīvu komunikāciju, saprast cilvēkus, noskaidrot, kā no viņiem saņemt to, ko tie spēj sniegt, kā pašam mainīt savu domāšanas veidu, lai attīstītos un sasniegtu savu mērķi. Apmācībās veidojam draudzīgu sarunu, trenējamies ar saviem kolēģiem nelielās grupās. Tā nav sausa teorija, kas pasniegta pa punktiem, kurus kādreiz varbūt lasīsim un analizēsim, šeit mēs mācījāmies izveidot piemērus no savas dzīves, analizēt reālas situācijas, ar kolēģiem tās izrunāt. Ikreiz atklāju kaut ko jaunu savā domāšanā, kas mani patiesi pārsteidza.”
• • •
“Šādās apmācībās neesmu pirmo reizi, jo šajā uzņēmumā strādāju jau otro gadu, un tās bija jau otrās apmācības. Uzskatu, ka šīs apmācības ir ļoti noderīgas visiem darbiniekiem. Tāpat šķiet, ka arī augstākajai vadībai būtu vērts būt šajās apmācībās, lai visi būtu uz viena viļņa un viens otru saprastu. Man personīgi šis bija lietderīgs ieguldījums, lai efektīvi, produktīvi strādātu, lai pareizāk veiktu kumunikāciju ar cilvēkiem ar mērķi sasniegt rezultātus. Man patika, ka apmācību laikā cilvēki atvērās, jo darba vide ir darba vide, bet, kad mēs mācāmies, mēs uzvedamies citādi. Ļoti interesanti vērot, kā cilvēki uzvedas, kam kāda pieeja nepieciešama. Spēju atklāt tās savas iezīmes, kurās es neesmu stipra, saredzu savas kļūdas un saprotu, pie kā man personīgi ir jāpiestrādā, lai pilnveidotu sevi un savas komunikācijas spējas. Pilnīgi viss man bija jaunums, īpaši iespēja iepazīt cilvēkus, kurš ieņem kādu pozīciju. Ja sākotnēji mēdz būt nesaprotams, kāpēc kāds cilvēks uzvedas tā vai citādi, tad šodien man kļuva skaidrs, kā katrs sevi pozicionē, kā ar katru komunicēt, lai nonāktu pie vēlamā rezultāta.”
Informācija par dažiem no projekta ietvaros pieejamiem kursiem
SIA “LEILANDS UN PUTNIS”
- Apmācības par starptautisko standartu prasībām atbilstošām integrētām vadības sistēmām.
PIKC RĪGAS VALSTS TEHNIKUMS
- Mūsdienu apstrādes materiālu sagatavošana darba izpildei
- Poligrāfiskās produkcijas mūsdienīgu apstrādes procesu sagatavošana
- Lokšņu apgriešana un sagriešana ar viennaža programmu vadības griešanas iekārtām
SIA “BALTIJAS DATORU AKADĒMIJA”
- CFR, CyberSec First Responder: Threat Detection and Response – kurss ar sertifikāciju
- Drošības pamati ar CompTIA Security+ – kurss ar sertifikāciju
- SWITCH, Cisco IP komutētu tīklu ieviešana – kurss ar sertifikāciju
Biedrība “Latvijas Poligrāfijas uzņēmumu asociācija” īsteno nodarbināto apmācību projektu “Latvijas poligrāfijas un iepakojuma nozares produktivitātes un inovāciju veicināšanas pasākumi” (projekts Nr. 1.2.2.1/16/A/008), programmas 1.2.2.1. Atbalsts nodarbināto apmācībām ietvaros.
Projekts tiek īstenots no 2016.gada 1.jūnija līdz 2023.gada 31.decembrim.
Projekta mērķa grupa – komersanti.
ERAF atbalsta intensitāte:
Lielajiem komersantiem: 30-50%
Vidējiem komersantiem: 60%
Mazajiem komersantiem: 70%
Projekta sākotnējās kopējās attiecināmās izmaksas ir EUR 1 700 000, no tām plānotais ERAF atbalsts – EUR 900 000. Projekta īstenošanā plānots iesaistīt vismaz 52 komersantus un 1228 šajos komersantos nodarbinātās personas.
Projektā papildus apstiprinātās virssaistību finansējuma izmaksas ir EUR 900 000, no tām plānotais ERAF atbalsts – EUR 500 000.00. Projekta īstenošanā plānots iesaistīt vismaz 22 komersantus un 576 šajos komersantos nodarbinātās personas.
Projekta mērķis ir papīra ražošanas, poligrāfijas un saistīto nozaru komersantiem nodrošināt atbalstu nodarbināto prasmju pilnveidošanai, lai komersantos sekmētu tehnoloģisko inovāciju ieviešanu un darbaspēka produktivitātes paaugstināšanu.
Kontaktinformācija:
Ieva Bečere
LPUA izpilddirektore
ieva@lpua.lv
+371 67282447
Pieteikšanās jaunām apmācībām projektā ir atvērta visu projekta norises laiku. Lūdzam pieteikties, sūtot informācijas pieprasījumu uz e-pastu apmacibas@lpua.lv
Piesakoties apmācību kursiem vai speciālistu konsultācijām, uzņēmumiem papildus atbalsta pieteikumam ir jāaizpilda un jāiesniedz Digitālā brieduma tests www.gudralatvija.lv
Publicēts: 31.05.2023